Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Tuesday, March 11, 2014

Kerosakan Pada Palam Pencucuh ( Spark Plug )

Spark Plug Normal


Plug bercarbon (Carbon fouled)


Permukaan plug diselaputi carbon. Hal ini kerap berlaku disebabkan oleh terlalu banyak campuran bahan api dan udaraapabila pembakaran berlaku di kebuk pembakaran. Periksa choke, air clearner (penapis udara) tersumbatatau masalah kaburator. Keadaan ini juga boleh disebabkan voltan lemah, udara masukan ke kaburator tidak beropersi dengan baik atau mampatan cylinder rendah.

Cara mengatasi: Suci atau basuh spark plug dengan petrol, berus dan kertas pasir.

Insulator Glazing



Insulator berwarna kekuning-kuningan (yellowish). Keadaan ini menunjukkan suhu spark plug meningkat secara tiba-tiba semasa pecutan kenderaan dilakukan. Kesimpulannya permulaan pembakaran adalah normal tetapi keadaan ini boleh membentuk lapisan nipis pada insulator dan misfire akan berlaku.

Cara mengatasi: ganti dengan spark plug yang baru.

Kerosakan mekanikal (Mechanical damage)


Berlaku mungkin disebabkan objek asing termasuk dalam kebuk pembakaran (combustion chamber). Apabila keadaan ini berlaku, periksa cylinders lain untuk mencegah perkara yang sama daripada berulang. Keaadaan ini juga boleh disebabkan piston menyentuh spark plug atau berlanggar dengan firing end.
Cara mengatasi: ganti spark plug dengan yang baru.

Plug haus (Worn) dan Plug Baru



Plug mengalami kerosakan dan perlu ditukar. Voltage yang dikeluarkan untuk menghasilkan percikan api adalah kira-kira dua kali ganda dan akan meningkat jika perjalanan jauh dilakukan. Jika keadaan ini berlaku, pergerakan enjin berlaku dengan pantas. Tidak baik untuk prestasi enjin dan penggunaan bahan api yang banyak akan berlaku.

Cara mengatasi: Ganti spark plug baru.

1 comments:

Unknown said...

klu pluq berminyak dan xboleh hidup mcmne ye...dah try xboleh jgak

Post a Comment